BME kutatói sikerek Európai légiközlekedési technológiáinak zöldebbé tételében
2015. március 27. péntek
Az Európai Unió FP7-es keretprogram részeként lebonyolított Clean Sky program zárásaként és a Horizon 2020 keretén belül induló Clean Sky 2 program megnyitásaként 2015. március 17-én Fórumot rendeztek Brüsszelben, melyen összefoglalták a Clean Sky első programjának tapasztalatait, a Clean Sky 2-be átültetett változtatásokat.
A Tiszta Égbolt (Clean Sky) nevű PPP (public-private partnership), azaz közforrásból (EU) és magánforrásból (ipari nagyvállalatok) együttesen finanszírozott fejlesztési együttműködés összesen 1,6 Mrd EUR-t különített el repüléstechnikai fejlesztésekre a 2008-2013 közötti időszakban. A környezetbarát légiközlekedési technológiák terén végzett magas szintű kutatási és teljes körű demonstrációs tevékenységeket az alábbi alprogramokon keresztül valósította meg:
- Zöld regionális légi járművek - Green Regional Aircraft
- Okos merevszárnyú légi járművek - SMART Fixed-Wing Aircraft
- Zöld forgószárnyas légi járművek - Green Rotorcraft
- Fenntartható és környezetbarát motorok - Sustainable and Green Engines
- Rendszerek a zöld működésért - Systems for Green Operation
- Öko-design - Eco-Design
A Fórum zárásaként a Clean Sky program 481 pályázata közül kihirdették a legjobb 20 projektet: minden alprogramból hármat, illetve két átfogó munkát, melyek közül összesen három kapott tárgyi elismerést.
Egyetemünk a legjobb három közé került be az Eco-Design kategóriában induló 69 pályázatból az "Innovatív természetes alapú gyanták fejlesztése repüléstechnikai alkalmazásokhoz" (Development of an innovative bio-based resin for aeronautical applications) című pályázatával.
A projekt megvalósításában az Egyetem két tanszékének munkatársai vettek részt, melynek célja repülőiparban használható, megújuló erőforrásokból előállított biokompozitok kifejlesztése volt. Az eredményeket nagymértékben leegyszerűsítve, a repülőgép egyes elemeinek előállítására alkalmas jutaszövet erősítésű, cukor alapú bio-epoxigyanta kompozit előállítását sikerült megvalósítani.
A Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar Szerves Kémia és Technológia Tanszékének kutatói a kémiai szintézis kidolgozásán és méretnövelésén, illetve a természetes szálak kémiai módosításán, valamint a kapott termékek jellemzésén dolgoztak. A Gépészmérnöki Kar Polimertechnika Tanszékén pedig az új epoxigyantából készítettek és teszteltek próbatesteket, illetve kidolgoztak egy olyan technológiát, amellyel természetes szállal erősített, teljes mértékben bio-alapanyagokból előállított epoxigyanta kompozit készíthető, és megfelel a repülőgépgyártásban előírt követelményeknek.