A jövő intelligens gépeinek érzelmeitől az enzimmérnökségig
2018. augusztus 2. csütörtök
Öt középiskola hatvan diákja kóstolhatott bele a hallgatói életbe az első Ifiegyetemen.
„A meglehetősen sikeres Gyerekegyetem rendezvénye adta az ötletet, hogy annak mintájára ne csak az általános iskolásoknak, hanem a középfokú intézményekben tanulóknak is szervezzünk figyelemfelkeltő, pályaorientációs célú – ráadásul bentlakásos – programot” – idézte fel a kezdeteket Hornyánszky Gábor, a BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar (VBK) dékánhelyettese, az első alkalommal megrendezett Ifiegyetem egyik szervezője.
Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola; Mikszáth Kálmán Gimnázium és Postaforgalmi Szakközépiskola és Kollégium, Pásztó; Hőgyes Endre Gimnázium és Szakközépiskola, Hajdúszoboszló; Csongrádi Batsányi János Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium; Németh László Gimnázium, Általános Iskola, Hódmezővásárhely. A tanulók elszállásolásáról a Schönherz Kollégium gondoskodott. A nyári egyetem szervezésében oroszlánrészt vállalt Farkas László docens (VIK) és Lukács Mónika (VIK), akiket csaknem tucatnyi önkéntes BME-s hallgató segített. |
„A Műegyetem természetes célja a középiskolások érdeklődésének felkeltése a matematikai, a természettudományos, a műszaki, és az informatikai képzési területek iránt” – hangsúlyozta Hornyánszky Gábor, hozzátéve, hogy 24 iskola csatlakozott partnerként a p
„A Műegyetem természetes célja a középiskolások érdeklődésének felkeltése a matematikai, a természettudományos, a műszaki, és az informatikai képzési területek iránt” – hangsúlyozta Hornyánszky Gábor, hozzátéve, hogy 24 iskola csatlakozott partnerként a pályázathoz, közülük a mostani Ifiegyetemre öten hoztak el fiatalokat. Összesen 60 diák vett részt a négynapos bentlakásos nyári programon: ők csoportban, tanári kísérettel és felügyelettel érkeztek.
A 9-11. osztályos, nem fővárosi diákcsoportok megismerhették a BME-n oktatott-kutatott szakterületeket és a különleges egyetemi hangulatot. A négy csoportot a BME Gyerekegyetem hagyományaihoz híven a görög ábécé betűit viselő tanköröknek nevezték. (A Gyerekegyetem programjairól korábban a bme.hu is beszámolt – a szerk.)
A csoportoknak bemutatták a BME-t, a felvételivel kapcsolatos tudnivalókat, így például a pontszámítást, a magas színvonalú egyetemi képzést, valamint a diploma nyújtotta munkalehetőségeket. A szervezők igyekeztek eloszlatni azt a tévhitet, hogy a BME-n csak a legkiválóbbak képesek teljesíteni: hangsúlyozták, hogy szorgalommal és kitartással bármit elérhetnek a diákok. Betekintést nyújtottak abba is, mi a különbség a tudományos vagy a mérnöki tevékenység között, egyúttal bemutatkozott az egyetem összes kara. A kíváncsi tanulók előadásokon és szemináriumokon ismerhették meg a műegyetemi oktatás-kutatás legszélesebb spektrumát: a jövő intelligens gépeinek érzelmeitől az enzimmérnökségig, az érdekes matematikai testektől a közlekedés új kihívásaiig.
Nemcsak a BME-n zajlottak foglalkozások: az EGIS Gyógyszergyár ipari partnerként vesz részt a pályázatban, interaktív látogatóközpontjában izgalmas bemutatókkal várta a csoportokat, a Csodák Palotájában pedig érdekes fizikai kísérleteket végezhettek az érdeklődők. A programot egyetemi séta és hajókirándulás egészítette ki: utóbbi során építőmérnöki irányítással figyelhették a fedélzetről a fiatalok a hidak szerkezetét, a templomokat és az Országházat.
A szervezők fontosnak tartották azt is, hogy a BME képzésében résztvevő hallgatók meséljék el tapasztalataikat az intézményről a középiskolásoknak. „Célunk, hogy az elkövetkező években is minél több diákkal ismertessük meg ezt a sokszínű műegyetemi életet” – összegezte Hornyánszky Gábor, hozzátéve, a pályázati források miatt jövőre és az azt követő évre is tervezhetik az ingyenes programot. Az oktató végül abbéli reményének adott hangot, hogy ha újabb és újabb iskolák küldik tanulóikat az Ifiegyetemre, egyre többen kaphatnak kedvet a mérnöki és tudományos pályához.