Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar |
Biomérnöki alapképzési szak nappali BSc |
A tantárgy neve angolul: Physical Chemistry of Biological Systems
Tantárgy kódja | Követelmény | Kredit |
BMEVEFAA401 | 2+1+0/v | 4 |
Dr. Szilágyi András Ferenc, Fizikai Kémia és Anyagtudományi Tanszék (FKAT)
Név: | Beosztás: | Tanszék, Int.: |
Dr. Szilágyi András | egyetemi docens | BME FKAT |
Dr. Kállay Mihály | egyetemi tanár | BME FKAT |
matematika: függvénytan, műveletek logaritmusokkal, a differenciálszámítás és az integrálszámítás alapjai
általános kémia: sztöchiometria, az elektrokémia alapjai, az atomok és molekulák szerkezete,
fizikai kémia: Elszigetelt, zárt, nyitott rendszerek. Állapotfüggvények, útfüggvények. Extenzív és intenzív mennyiségek. A belső energia. Az I. főtétel. A térfogati munka. A moláris hőkapacitás. Az entalpia. Reakcióhő, standard reakcióhő, képződéshő. Hess tétele. Az entrópia, izoterm folyamat entrópia-változása. Az entrópia hőmérsékletfüggése. A második főtétel. Szabadenergia, szabadentalpia. p-T diagram. Folyadékok gőznyomásának hőmérsékletfüggése. A kémiai potenciál. A Gibbs-féle fázisszabály. Raoult törvénye. A kémiai egyensúlyi állandó definíciója. A standard reakciószabadentalpia és az egyensúlyi állandó kapcsolata. A nyomás hatása az egyensúlyi összetételre gázreakciókban. A Le Chatelier elv. Heterogén reakciók egyensúlya. Az egyensúlyi állandó hőmérsékletfüggése.
BMEVEFKA304 Fizikai kémia I
A tárgy a szakmai törzsanyag része, elméleti és gyakorlati ismereteket szolgáltat a vegyészmérnök hallgatók számára a fizikai kémia azon fejezeteiről, amelyeket a „Változás” szóval lehet legjobban jellemezni. Tehát elsősorban a folyamatok sebességével, és a sebességet befolyásoló tényezőkkel foglalkozunk. Ezen kívül itt tárgyaljuk az egyensúlyi elektrokémiát. A Fizikai Kémia II három fő fejezete a „Reakciókinetika”, a „Transzportfolyamatok” és az „Elektrokémia”.
Név | Beosztás | Tanszék |
Dr. Grofcsik András | egyetemi tanár | BME FKAT |
Dr. Szilágyi András | egyetemi docens | BME FKAT |
A tanulási eredmények között az adott szak Képzési és Kimeneti Követelményében [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] előírt tanulási eredmények szerepelnek kékkel. A jelen tantárgy ezekhez való hozzájárulása feketével szedett.
Tudás
Ismeri a biológiai rendszerek felépítését, működését és ezek szabályozási lehetőségeit.
Elvárás, hogy ismerje a biológiai rendszerekben használatos mérési és elemzési módszerek matematikai és fizikai-kémiai hátterét, különös tekintettel a reakciókinetika, transzportfolyamatok és elektrokémia alapjaira.
Ismeri a kémiai, biokémiai és mikrobiológiai folyamatok alapvető törvényszerűségeit és az ezekre épülő vizsgálati módszereket.
Elvárás, hogy ismerje a kémiai, biokémiai folyamatokra vonatkozó alapvető fizikai-kémiai törvényszerűségeket, különös tekintettel a reakciókinetika, transzportfolyamatok és elektrokémia alapjaira.
Ismeri az általános és bioipari művelettan elveit, összefüggéseit, eljárásait.
Elvárás, hogy ismerje az általános és bioipari művelettan területén alkalmazott folyamatok fizikai-kémiai hátterét, különös tekintettel a reakciókinetika, transzportfolyamatok és elektrokémia alapjaira.
Képesség
Alkalmazni tudja a szakterülethez kapcsolódó számítási, biometriai és modellezési módszereket, képes számítástechnikai ismeretek, adatbázisok alkalmazására.
Elvárás, hogy képes legyen alkalmazni a korábban megtanult matematikai összefüggéseket a reakciókinetikai, transzportfolyamatok és elektrokémiai összefüggések értelmezése során.
Elvárás, hogy képes legyen megoldani egyszerűbb reakciókinetikai és elektrokémiai számítási feladatokat.
Képes önállóan végrehajtani laboratóriumi vagy technológiai részfolyamatokat. Képes felismerni a felmerülő problémákat és döntéseket hozni megoldásukra.
Elvárás, hogy képes legyen értékelni laboratóriumi, félüzemi és üzemi szintű mérések eredményeit a tanult elméleti összefüggések alapján.
Attitűd
Törekszik arra, hogy önképzése és továbbképzése a biomérnöki szakterületen folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen.
Elvárás, hogy keresse az összefüggéseket a korábban tanultakkal.
Elvárás, hogy önképzése során folyamatosan haladjon a tananyaggal, hogy az egymásra épülő elméleti és gyakorlati órák ismeretanyagát könnyebben elsajátítsa.
Autonómia és felelősség
Döntéseiért és beosztottjaiért felelősséget vállal, felelősséggel irányít és önirányít
Elvárás, hogy az előre, mások által kidolgozott feladat- és tételsorokon kívül egyéb, elsősorban saját maga által készített anyagból készüljön a számonkérésekre.
Jellemzője a kezdeményezés, személyes felelősségvállalás és döntéshozatal.
Elvárás, hogy kérdezze az oktatót és az önkéntes tutort, ha valamit nem ért az előadások, vagy a gyakorlatok anyagából.
Képes a személyes motiváció és a csoportmunka összeegyeztetésére.
Elvárás, hogy a konzultációkra felkészülten érkezzen.
Utolsó módosítás: 2021-02-03 11:41:27