Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar |
Vegyészmérnöki alapképzési szak nappali BSc |
A tantárgy neve angolul: Physical Chemistry II
Tantárgy kódja | Követelmény | Kredit |
BMEVEFAA405 | 2+1+0/v | 4 |
Dr. Szilágyi András Ferenc, Fizikai Kémia és Anyagtudományi Tanszék (FKAT)
Név: | Beosztás: | Tanszék, Int.: |
Dr. Szilágyi András | egyetemi docens | BME FKAT |
Dr. Kállay Mihály | egyetemi tanár | BME FKAT |
matematika: függvénytan, műveletek logaritmusokkal, a differenciálszámítás és az integrálszámítás alapjai
általános kémia: sztöchiometria, az elektrokémia alapjai, az atomok és molekulák szerkezete,
fizikai kémia: elszigetelt, zárt, nyitott rendszerek. Állapotfüggvények, útfüggvények. Extenzív és intenzív mennyiségek. A belső energia. Az I. főtétel. A térfogati munka. A moláris hőkapacitás. Az entalpia. Reakcióhő, standard reakcióhő, képződéshő. Hess tétele. Az entrópia, izoterm folyamat entrópia-változása. Az entrópia hőmérsékletfüggése. A második főtétel. Szabadenergia, szabadentalpia. p-T diagram. Folyadékok gőznyomásának hőmérsékletfüggése. A kémiai potenciál. A Gibbs-féle fázisszabály. Raoult törvénye. A kémiai egyensúlyi állandó definíciója. A standard reakciószabadentalpia és az egyensúlyi állandó kapcsolata. A nyomás hatása az egyensúlyi összetételre gázreakciókban. A Le Chatelier elv. Az egyensúlyi állandó hőmérsékletfüggése.
BMEVEFKA304 - Fizikai kémia I
a tárgy a szakmai törzsanyag része, elméleti és gyakorlati ismereteket szolgáltat a vegyészmérnök hallgatók számára a fizikai kémia azon fejezeteiről, amelyeket a „Változás” szóval lehet legjobban jellemezni. Tehát elsősorban a folyamatok sebességével, és a sebességet befolyásoló tényezőkkel foglalkozunk. Ezen kívül itt tárgyaljuk az egyensúlyi elektrokémiát. A Fizikai Kémia II három fő fejezete a „Reakciókinetika”, a „Transzportfolyamatok” és az „Elektrokémia”.
Név | Beosztás | Tanszék |
Dr. Grofcsik András | egyetemi tanár | BME FKAT |
Dr. Szilágyi András | egyetemi docens | BME FKAT |
A tanulási eredmények között az adott szak Képzési és Kimeneti Követelményében [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] előírt tanulási eredmények szerepelnek kékkel. A jelen tantárgy ezekhez való hozzájárulása feketével szedett.
Tudás
Ismeri a vegyipar és a kapcsolódó iparágak területén alkalmazott folyamatok matematikai és természettudományos (kémiai és fizikai) hátterét.
Elvárás, hogy ismerje a vegyipar és a kapcsolódó iparágak területén alkalmazott folyamatok fizikai-kémiai hátterét, különös tekintettel a reakciókinetika, transzportfolyamatok és elektrokémia alapjaira.
Ismeri a kémiai és vegyipari folyamatokra vonatkozó alapvető elveket, tervezési és irányítástechnológiai eljárásokat.
Elvárás, hogy ismerje a kémiai és vegyipari folyamatokra vonatkozó alapvető fizikai-kémiai elveket, különös tekintettel a reakciókinetika, transzportfolyamatok és elektrokémia alapjaira.
Ismeri a vegyiparban és általában a kémiai folyamatokban használatos mérési és elemzési módszereket, eszközöket és mérőberendezéseiket, és azok alkalmazhatósági körülményeit.
Elvárás, hogy ismerje a vegyiparban és általában a kémiai folyamatokban használatos mérési és elemzési módszerek matematikai és fizikai-kémiai hátterét, különös tekintettel a reakciókinetika, transzportfolyamatok és elektrokémia alapjaira.
Képesség
Képes alkalmazni a kémiai folyamatokhoz és kémiai technológiákhoz kapcsolódó elemzés és tervezés számítási, modellezési elveit és módszereit.
Elvárás, hogy képes legyen alkalmazni a korábban megtanult matematikai összefüggéseket a reakciókinetikai, transzportfolyamatok és elektrokémiai összefüggések értelmezése során.
Elvárás, hogy képes legyen megoldani egyszerűbb reakciókinetikai és elektrokémiai számítási feladatokat.
Képes laboratóriumi, félüzemi és üzemi szintű mérések elvégzésére, értékelésre és a fejlesztés részfeladatainak elvégzésére.
Elvárás, hogy képes legyen értékelni laboratóriumi, félüzemi és üzemi szintű mérések eredményeit a tanult elméleti összefüggések alapján.
Attitűd
Törekszik arra, hogy önképzése a vegyészmérnöki szakterületen folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen.
Elvárás, hogy keresse az összefüggéseket a korábban tanultakkal.
Elvárás, hogy önképzése során folyamatosan haladjon a tananyaggal, hogy az egymásra épülő elméleti és gyakorlati órák ismeretanyagát könnyebben elsajátítsa.
Autonómia és felelősség
Szükség, lehetőség esetén új szakmai megoldások kidolgozását, bevezetését kezdeményezi.
Elvárás, hogy az előre, mások által kidolgozott tételsorokon kívül egyéb forrásokból is készüljön a számonkérésekre.
Megosztja tapasztalatait munkatársaival, így segítve fejlődésüket.
Elvárás, hogy kérdezze az oktatót és az önkéntes tutort, ha valamit nem ért az előadások, vagy a gyakorlatok anyagából.
Utolsó módosítás: 2021-02-03 11:37:43