Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar |
Vegyészmérnöki alapképzési szak nappali BSc |
A tantárgy neve angolul: Colloid chemical approach to nanotechnology
Tantárgy kódja | Követelmény | Kredit |
BMEVEFAA409 | 3+0+0/f | 3 |
Dr. Hórvölgyi Zoltán, Fizikai Kémia és Anyagtudományi Tanszék
Név: |
Beosztás: |
Tanszék, Int.: |
Dr. Hórvölgyi Zoltán |
egyetemi tanár |
Fizikai Kémia és Anyagtudományi Tanszék |
Dr. Albert Emőke |
egyetemi adjunktus |
Fizikai Kémia és Anyagtudományi Tanszék |
matematikai és fizikai alapismeretek; általános kémia, fizikai kémia és szerves kémia alapjai. Termodinamika.
BMEVEFKA304 - Fizikai kémia I
a nanotechnológiák kolloidkémiai megalapozása, a kolloidkémiai szemlélet kialakítása. Emellett jelentős szerepet kap a klasszikus kolloidkémiai iparokat és eljárásokat ismertető tárgyak előkészítése is.
Dr. Hórvölgyi Zoltán |
egyetemi tanár |
Fizikai Kémia és Anyagtudományi Tanszék |
A tanulási eredmények között az adott szak Képzési és Kimeneti Követelményében [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] előírt tanulási eredmények szerepelnek kékkel. A jelen tantárgy ezekhez való hozzájárulása feketével szedett.
Tudás
Ismeri a vegyipar és a kapcsolódó iparágak területén alkalmazott folyamatok matematikai és természettudományos (kémiai és fizikai) hátterét.
Ismeri a nanotechnológiákkal és a hagyományos ipari technológiákkal kapcsolatos kolloidkémiai folyamatok kémiai és fizikai hátterét.
Ismeri a vegyiparban leggyakrabban használt anyagokat, előállításuk alapjait és alkalmazásuk feltételeit.
Ismeri a vegyiparban leggyakrabban használt kolloidanyagokat, előállításuk alapjait és felhasználásuk feltételeit.
Ismeri a kémiai és vegyipari folyamatokra vonatkozó alapvető elveket, tervezési és irányítástechnológiai eljárásokat.
Ismeri számos kolloidkémiai folyamat jelentőségét a vegyipari és kémiai folyamatokban, és az ezekkel kapcsolatos alapvető elveket.
Ismeri a vegyiparban és a kémiai technológiákban és a kapcsolódó laboratóriumokban használt berendezések, eszközök működési elveit, szerkezeti egységeiket, tervezésük alapjait.
Ismeretekkel rendelkezik olyan kolloidkémiai és határfelületi folyamatokban használatos mérési-vizsgálati módszerekről, mérőberendezésekről, amelyek a (vegy)iparban jelentőséggel bírnak.
Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó biztonsági, egészségvédelmi és környezetvédelmi követelményeket.
Ismeretek szerez a kolloidanyagok felhasználásának egészségvédelmi és környezetvédelmi vonatkozásairól.
Ismeri a vegyészmérnöki szakterület ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait.
Ismereteket szerez a kollloidkémiai anyagokról és technológiákról való ismeretszerzés lehetőségeiről.
Képesség
Képes alkalmazni a vegyipari és kémiai technológiai rendszerek egészséget nem veszélyeztető üzemeltetéséhez kapcsolódó műszaki és biztonsági előírásokat, a folyamatok és berendezések beállításának, üzemeltetésének elveit és gazdaságossági összefüggéseit.
Kolloidkémiai ismeretei hozzájárulnak fentiekhez.
Képes a meghibásodások, technológiai problémák diagnosztizálására, az elhárítási műveletek kiválasztására.
Képes a kolloidkémiai vonatkozású meghibásodások, technológiai problémák diagnosztizálására, az elhárítási műveletek kiválasztására.
Képes megérteni és használni szakterületének jellemző online és nyomtatott műszaki dokumentációit, szakirodalmát magyar, és legalább egy idegen nyelven.
Kolloidkémiai ismeretei hozzájárulnak a műszaki dokumentációk és szakirodalmak megértéséhez és aktív felhasználásához.
Képes a korábban nem ismert új folyamatok, termékek, rendszerek megismerésére, új módszerek elsajátítására és bevezetésére, az emberi egészséggel kapcsolatos hatásmechanizmusuk felismerésére.
Képes a korábban nem ismert - nano- és kolloidtechnológiai - folyamatok, termékek és rendszerek megismerésére, új módszerek elsajátítására és bevezetésére, valamint a környezetvédelemmel és emberi egészséggel kapcsolatos hatásmechanizmusuk felismerésére.
Képes laboratóriumi, félüzemi és üzemi szintű mérések elvégzésére, értékelésre és a fejlesztés részfeladatainak elvégzésére.
A tárgykörben elsajátított ismeretei hozzájárulnak a laboratóriumi, félüzemi és üzemi szintű mérések elvégzéséhez, értékeléséhez, valamint a fejlesztés részfeladatainak elvégzésére.
Képes az egészségmegőrzéssel kapcsolatos információk értelmezésére, hasznosítására, a korszerű vezetői ismeretek és készségek alkalmazására az egészséget és hatékonyságot támogató munkahelyi környezet kialakítása érdekében.
A tárgykörben elsajátított ismeretei hozzájárulnak az egészségmegőrzéssel kapcsolatos információk teljesebb értelmezéséhez, valamint hasznosításához.
Attitűd
Törekszik arra, hogy önképzése a vegyészmérnöki szakterületen folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen.
A nanotechnológia fejlődési dinamikájának ismeretében felismeri az önképzés fontosságát, a naprakész tudás megszerzésének jelentőségét.
Nyitott és fogékony a környezettudatos technológiákkal, gazdálkodással kapcsolatos új, korszerű és innovatív eljárások, módszerek alkalmazására.
A nanotechnológiai dinamikus fejlődésének eredményeit megismerve késztetést érez új, korszerű és innovatív eljárások alkalmazására.
Munkájának végzésében, az új technológiai folyamatok, eljárások bevezetésében mindig szem előtt tartja a fenntarthatóság szempontjait.
A nanotechnológiai folyamatok példáján fontosnak tartja a fenntarthatósági szempontok érvényesítését az új eljárások bevezetésében.
Törekszik a szakterületén alkalmazott legjobb gyakorlatok, újabb szakmai ismeretek, módszerek megismerésére és alkalmazására.
A VA_A_1 - A_3 pontokban megfogalmazottakból következik ez a törekvése.
Autonómia és felelősség
Munkahelyi vezetőjének útmutatása alapján önállóan, a minőség, a biztonság követelményeit betartva végzi szakmai munkáját.
A tárgy ismereteiről való beszámolót (számonkérést) sajátos, felkészülést segítő módszerek alkalmazása segíti elő, amely ösztönöz a tananyag önálló elsajátítására is.
Szükség, lehetőség esetén új szakmai megoldások kidolgozását, bevezetését kezdeményezi.
Az oktatott tantárgy fő területe a nanotechnológia, amelynek gyors és perspektivikus fejlődését érzékelve a hallgató késztetést érez új, szakmai megoldások kidolgozására és bevezetésére.
Figyelemmel kíséri és értékeli beosztottjai szakmai fejlődését, ösztönzi és segíti ilyen irányú törekvéseiket.
A tárgy számonkérési rendszerének része egy olyan speciális zárthelyi megtekintési eljárás, amelynek során lehetőség nyílik a kérdések mélyebb, személyre szabott diszkussziójára, az ismeretek mélyebb megértésére. A részvételt többletpontok adományozásával ösztönözzük. Ez példaként szolgál a hallgatók későbbi munkakapcsolatainak kialakításához.
Utolsó módosítás: 2021-02-03 15:59:22