Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar |
Vegyészmérnöki mesterképzési szak nappali MSc |
Tantárgyadatlap
és tantárgykövetelmények
Bevezetés a nanotechnológiába
A tantárgy neve angolul: Introduction to Nanotechnology
Tantárgy kódja | Követelmény | Kredit |
BMEVEFAM203 | 2+0+0/f | 3 |
A tantárgy tanszéki weboldala (az aktuális félévre vonatkozó információk):
A tantárgyfelelős személy és tanszék:
Dr. Hórvölgyi Zoltán, Fizikai Kémia és Anyagtudományi Tanszék (FKAT).
A tantárgy előadója:
Név: |
Beosztás: |
Tanszék, Int.: |
Dr. Hórvölgyi Zoltán |
egy. tanár |
FKAT |
(Dr. Deák András) |
tud.főmts. | MTA EK MFA |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
fizika, szervetlen kémia, szerves kémia, fizikai kémia, kolloidika.
A tantárgy célkitűzése:
A nanotechnológia szót Norio Taniguchi használta először 1974-ben azon folyamatok elnevezésére, amelyek során az anyagot nanométeres skálán manipuláljuk. Ma a fogalom (a nano-biotechnológiával együtt) magába foglalja mindazokat az eljárásokat, amelyek során előállítjuk, jellemezzük és működtetjük a nanoléptékben strukturált halmazokat. Az ily módon előállított eszközök, ill. rendszerek már ma is széles körben alkalmazhatók: az elektronikában és optikában (pl. nanokristályos napelemek), a gyógyszer- és kozmetikai iparban, a környezetvédelemben, valamint előnyös tulajdonságokkal rendelkező polimer mátrixok kialakításában.
A kémia nanotechnológiai jelentőségét két aspektusból lehet megragadni: egyrészt a nanotechnológiai eszközök működését biztosító szerkezet kémiai úton történő kialakításának, másrészt a nanotechnológiai eszközökben és folyamatokban fellépő kémiai, fizikai-kémiai kölcsönhatásoknak a szemszögéből. Előadásunk célja, hogy sok gyakorlati példával rámutassunk a nano(bio)technológia jelentőségére, valamint, hogy bemutassuk a kémia szerepét és lehetőségeit a nanotechnológiák kifejlesztésében.
A tantárgy tematikáját kidolgozta:
Név: |
Beosztás: |
Tanszék, Int.: |
Dr. Hórvölgyi Zoltán |
egy. tanár |
FKAT |
Tanulási eredmények:
A tanulási eredmények között az adott szak Képzési és Kimeneti Követelményében [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] előírt tanulási eredmények szerepelnek kékkel. A jelen tantárgy ezekhez való hozzájárulása feketével szedett.
Tudás
Ismeri a vegyészmérnöki szakmához kapcsolódó matematikai, természettudományos (kémiai, fizikai) és műszaki elméletet és gyakorlatot.
Elsajátítja a vegyészmérnöki szakma számára is fontos kolloidkémia és nanokémia elméleti és gyakorlati vonatkozású ismereteit.
Átfogóan ismeri a vegyiparban és a kémiai technológiákban alkalmazott és előállított fontosabb anyagok tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Ismeri a vegyiparban és a kémiai technológiákban alkalmazott és előállított fontosabb nanoanyagok tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Ismeri új anyagok és eljárások kifejlesztésének lehetőségeit, jellemző módszereit.
Ismeri a nanoanyagok és nanotechnológiai eljárások kifejlesztésének lehetőségeit, jellemző módszereit.
Ismeri a kémiai és vegyipari rendszerek fenntarthatóságával, biztonságosságával és környezeti hatásaival kapcsolatos elveket, módszereket és gyakorlatot, munkahelyi, egészségvédelmi egészségfejlesztési ismereteket.
Az oktatott tárgyban közölt ismeretek hozzájárulnak fenti ismeretek elsajátításához.
Rendelkezik a vegyészmérnöki és kémiai technológiai területhez kapcsolódó méréselméleti, méréstechnikai, analitikai és anyagvizsgálati ismeretekkel.
Méréselméleti, méréstechnikai, analitikai és anyagvizsgálati ismeretekkel rendelkezik olyan kolloidkémiai és nanokémiai területeken, amelyek szorosan kapcsolódnak a kémiai technológiákhoz.
Ismeri a technológiai fejlesztés legmodernebb eredményeit és megközelítéseit.
Ismeri a nanotechnológiai fejlesztések új kihívásait és legmodernebb eredményeit, azok megközelítéseit.
Átfogó ismeretekkel rendelkezik vegyipari és kémiai technológiai rendszerek elemzése, modellezése és tervezése területén.
A tárgykörben szerzett ismeretei ehhez hozzájárulnak.
Átfogó ismeretekkel rendelkezik vegyipari és kémiai technológiai folyamatok és rendszerek irányításáról.
A tárgykörben szerzett ismeretei ehhez hozzájárulnak.
Az eljárások és technológiák kutatásához, fejlesztéséhez és működtetéséhez szükséges analitikai és szerkezetvizsgálati módszerek birtokában van.
Ismeri a nanotechnológiai eljárások és technológiák kutatásához szükséges alapvető analitikai és szerkezetvizsgálati módszereket.
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az anyagtudomány és anyagtechnológia területén.
Ez alapvető elvárás.
Képesség
Alkotóan képes alkalmazni a vegyészmérnöki szakterülethez kapcsolódó matematikai és természettudományos elméleti és gyakorlati ismereteket feladatai megoldása során.
Kolloidkémiai és nanokémiai ismereteit alkotóan képes alkalmazni a vegyészmérnöki szakterületen adódó feladatok megoldása során.
Képes a vegyészmérnöki, kémiai és kémiai technológiai területen alkalmazott elemzések és anyagvizsgálatok elvégzésére, értékelésére és dokumentálására, szükség esetén a vizsgálati módszerek továbbfejlesztésére, és új módszerek bevezetésére.
A kémiához és kémiai technológiához kapcsolódó nanokémiai és kolloidkémiai területeken képes a fentiekre.
Képes a vegyipari és kémiai technológiai folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, átfogó elemzésére, következtetések levonására.
A tárgykörben szerzett ismeretei ehhez hozzájárálulnak.
Képes eredeti ötletekkel és eredményekkel gazdagítani a vegyészmérnöki és kémiai szakterület tudásbázisát.
A nanotechnológiai fejlődésével kapcsolatos ismeretek dinamikus fejlődését megismerve késztetést érez új, korszerű és innovatív eljárások alkalmazására.
Képes ismeretei integrált alkalmazására a kémiai technológiai folyamatok, berendezések és technológiai rendszerek fejlesztésében, irányításában, tervezésében és a kapcsolódó kutatásban.
A tárgykörben elsajátított ismeretei hozzájárulnak fentiek teljesüléséhez mérések elvégzéséhez, értékeléséhez, valamint a fejlesztés részfeladatainak elvégzéséhez.
Képes a vegyipari és kémiai technológiai rendszerek, technológiák és folyamatok minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatatok megoldására.
A tárgykörben elsajátított ismeretei hozzájárulnak a fenti feladatok megoldásához.
Felkészült vegyipari és más szakterületek kémiai, technológiai tevékenységének irányítására, csapatmunka összefogására.
A számonkérési folyamat inspirálja a hallgatót a csoportmunkára.
Képes a kreatív problémakezelésre és összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra, a nyitottság és az értékalapúság megtartásával.
A számonkérési folyamat inspirálja a hallgatót a problémakezelésre és összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra.
Képesek a technológiai rendszerek egészséget nem veszélyeztető és biztonságos működtetésére, az emberi egészségre kifejthető hatásainak felismerésére, a szükséges prevenciós tevékenység eszköztárának alkalmazására.
A tárgykörben elsajátított ismeretei hozzájárulnak a fenti feladatok megoldásához.
Attitűd
Törekszik a fenntarthatóság, a biztonság, a környezetvédelem és energiahatékonyság követelményeinek érvényesítésére és másokkal való megismertetésére.
A tárgykörben elsajátított ismeretei példáján fontosnak tartja a fenntarthatósági, környezetvédelmi és energiahatékonyság szempontjainak érvényesítését az új eljárások bevezetésében.
Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Elvárás a feladatok magas szinten történő megvalósítása. A számonkérési folyamat inspirálja a hallgatót, mind az önálló, mind a csoportmunkára.
Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét és törekszik azok elérésére, elkötelezett a szakterület új ismeretekkel, tudományos és műszaki eredményekkel való gyarapítására.
A tárgykörben elsajátított ismeretei alapján késztetést érez, hogy új kutatási, fejlesztési és innovációs célokat tűzzön ki munkája során, és hogy új ismeretekkel gyarapítsa szakterületét.
Ismeretei és készségei fejlesztésére folyamatosan törekszik.
A nanotechnológiai ismeretek dinamikus fejlődését megismerve késztetést érez, hogy folyamatosan tovább képezze magát.
Nyitottan áll a szakmai törekvéseinek megfelelő továbbképzésekhez.
Ez elvárás a tárgy eredményes elsajátítása során.
Elkötelezett a magas színvonalú, minőségi munkavégzés iránt, és törekszik e szemléletet munkatársai felé is közvetíteni.
Ez elvárás a tárgy eredményes elsajátítása során.
Vezetőként munkatársai véleményének és érveinek megismerése után hozza meg fontosabb döntéseit.
Az előadások során folytatott diszkussziók elősegítik ennek kialakulását.
Autonómia és felelősség
Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
Ez elvárás a hallgató felé.
Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság és környezetvédelem terén.
A tárgy ismeretanyaga mintegy megalapozza ezt az elvárást.
Döntéseit körültekintően, megfelelő önállósággal, szükség szerint más (nemcsak műszaki) szakterületek képviselőivel konzultálva hozza, azokért felelősséget vállal.
A szóban forgó tárgy elsajátítása során felismeri a különböző szakemberekkel folytatott eszmecserék fontosságát a döntések kialakítása során.
Törekszik kollégái, beosztott munkatársai szakmai fejlődésének elősegítésére.
Elvárás, hogy az előadásokon olyan kérdéseket tegyen fel oktatójának, melynek megválaszolása társai tudását is gyarapítja.
Utolsó módosítás: 2021-02-06 13:06:08
A további tárgyak adatlapjának kiválasztásához kattintson ide.