A tantárgy adatlapja ebben a tantervben:
Adatlapverzió:
Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem
Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar
Vegyészmérnöki mesterképzési szak nappali MSc

Tantárgyadatlap
és tantárgykövetelmények

Nemkonvencionális anyagok

A tantárgy neve angolul: Nonconventional Materials

Tantárgy kódja Követelmény Kredit
BMEVEFAM503 2+0+0/f 3

A tantárgy tanszéki weboldala (az aktuális félévre vonatkozó információk):

A tantárgyfelelős személy és tanszék:

Dr. Szilágyi András, Fizikai Kémia és Anyagtudományi Tanszék (FKAT)

A tantárgy előadója:

Név Beosztás Tanszék
Nagyné Dr. László Krisztina egyetemi tanár BME FKAT
Dr. Hórvölgyi Zoltán egyetemi tanár BME FKAT
Dr. Szilágyi András egyetemi docens BME FKAT

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:

fizikai kémia: elegyek termodinamikája, fázisdiagramok; kolloidika; polimerek

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend:

Magyar nyelven a tárgy a BMEVEFAA707 tárgykódon vehető fel, magyar nyelven annak teljesítését javasoljuk.

Mivel a tárgy tematikája több, mint 65%-os átfedésben van a BMEVEFAA707 kódú nemkonvecionális anyagok tárgy tematikájával ezért annak teljesítése esetén ez a tárgy már nem vehető fel.

Ajánlott előtanulmányi rend:
BMEVEFAA405 - Fizikai kémia II vagy BMEVEFAA401 - Biológiai rendszerek fizikai kémiája
és BMEVEFAA409 - A nanotechnológia kolloidkémiai alapjai

A tantárgy célkitűzése:

A modern anyagtudományban már nem kizárólag a legjobb szerkezeti tulajdonságokkal rendelkező anyagok kifejlesztése az elsődleges cél. Tudatosan, tervezett módon állítunk elő anyagokat, melyekben sokszor eltérő fizikai tulajdonságokat kapcsolunk össze egy anyagi rendszeren belül.  A környezettel való aktív kapcsolat is jellemző új tulajdonsága számos nemkonvencionális anyagnak.  A tárgy célja megismertetni a hallgatókkal a modern anyagtudomány legújabb eredményeit főként a kolloidika, felületkémia és a polimerek fizikai kémiáján keresztül.

A tantárgy tematikáját kidolgozta:

Nagyné dr. László Krisztina, egyetemi tanár,    BME FKAT
Dr. Hórvölgyi Zoltán, egyetemi tanár, BME FKAT
Dr. Szilágyi András, egyetemi docens, BME FKAT

Tanulási eredmények:

A tanulási eredmények között az adott szak Képzési és Kimeneti Követelményében [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] előírt tanulási eredmények szerepelnek kékkel. A jelen tantárgy ezekhez való hozzájárulása feketével szedett.

Tudás

Átfogóan ismeri a vegyiparban és a kémiai technológiákban alkalmazott és előállított fontosabb anyagok tulajdonságait, alkalmazási területeit.

Elvárás, hogy be tudja mutatni a megismert nemkonvencionális anyagokat, előállításuk alapjait és alkalmazásuk feltételeit.

Átfogó ismeretekkel rendelkezik az anyagtudomány és anyagtechnológia területén.

Elvárás, hogy fel tudja ismerni a szerkezet és a tulajdonságok közötti összefüggéseket a megismert nemkonvencionális anyagok vonatkozásában és ezt a tudást általánosítani tudja.

Képesség

Alkotóan képes alkalmazni a vegyészmérnöki szakterülethez kapcsolódó matematikai és természettudományos elméleti és gyakorlati ismereteket feladatai megoldása során.

Elvárás, hogy képes legyen alkalmazni a korábban megtanult matematikai összefüggéseket az előadáson bemutatott összefüggések értelmezése során.

Elvárás, hogy képes legyen elmagyarázni a szerkezet-tulajdonság összefüggéseket a nemkonvencionális anyagok esetében.

Képes eredeti ötletekkel és eredményekkel gazdagítani a vegyészmérnöki és kémiai szakterület tudásbázisát.

Elvárás, hogy képes legyen angol nyelvű a tananyaggal kapcsolatos információkat feldolgozni.

Attitűd

A munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végzi.

Elvárás, hogy keresse az összefüggéseket a korábban tanultakkal.

Ismeretei és készségei fejlesztésére folyamatosan törekszik.

Elvárás, hogy önképzése során folyamatosan haladjon a tananyaggal, hogy az egymásra épülő elméleti és gyakorlati órák ismeretanyagát könnyebben elsajátítsa.

Elvárás, hogy az előadások során elhangzottaknak önállóan is utánajárjon, a válaszokat egyéb forrásokban is keresse.

Autonómia és felelősség

Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.

Elvárás, hogy kérdezze az oktatót, ha valamit nem ért az előadások során.

Utolsó módosítás: 2018-07-24 21:37:22