Név: |
Neptun kód |
Beosztás: |
Kar, tanszék (rövidítés) |
Dr. Szanyi Ágnes |
FT4AP2 |
egyetemi adjunktus |
KKFT |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar |
Vegyészmérnöki mesterképzési szak nappali MSc |
Tantárgyadatlap
és tantárgykövetelmények
Folyamatok tervezése és irányítása
A tantárgy neve angolul: Chemical Process Design and Control
Tantárgy kódja | Követelmény | Kredit |
BMEVEKFM213 | 2+0+1/v | 5 |
A tantárgyfelelős személy és tanszék:
A tantárgy előadója:
Név: |
Beosztás: |
Tanszék, Int.: |
Szanyi Ágnes |
egyetemi adjunktus |
KKFT |
Szilágyi Botond |
egyetemi docens |
KKFT |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
Fázisegyensúlyok, vegyipari műveleti egységek és kapcsolásuk ismerete, elválasztási műveletek és alkalmazási területük, folyamatirányítás alapjai, irányítási struktúrák és azok alkalmazási területei.
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend:
ajánlott előtanulmány |
Vegyipari Műveletek, Folyamatirányítás, Folyamattan |
A tantárgy célkitűzése:
A tárgy célja a szakterület korszerű módszereinek és a folyamatok tervezésének lehetséges módszereinek ismertetése.
Fontos részei a szakaszos és folyamatos üzemmódú folyamatok közti döntési lépések ismerete, ütemezési algoritmusok alkalmazásának alkalmazása. A tananyag tartalmazza az alapvető vegyipari műveletek alkalmazási területeinek ipari példákkal való elmélyítése.
A tárgy kiemelkedő részét képezi az alapvető vegyipari folyamatok irányításának különleges módszereinek ismertetése, amely tartalmazza a többváltozós folyamatok szabályozási kérdéseit is. Ebben a részben kiemelkedő szerepet kapnak a különböző szabályozási struktúrák ismerete, pl. adaptív szabályozás.
A tantárgy tematikáját kidolgozta:
Név: |
Beosztás: |
Dr. Szanyi Ágnes |
egyetemi adjunktus |
Tanulási eredmények:
A tanulási eredmények között az adott szak Képzési és Kimeneti Követelményében [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] előírt tanulási eredmények szerepelnek kékkel. A jelen tantárgy ezekhez való hozzájárulása feketével szedett.
Tudás
Ismeri a vegyészmérnöki szakmához kapcsolódó matematikai, természettudományos (kémiai, fizikai) és műszaki elméletet és gyakorlatot.
Ismeri az alapvető vegyipari folyamatok alkalmazási területeit ipari példákon keresztül
Átfogóan ismeri a vegyiparban és a kémiai technológiákban alkalmazott és előállított fontosabb anyagok tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Ismeri folyamatok tervezésének alapvető kritériumait, és azok lehetséges kombinációját
Ismeri új anyagok és eljárások kifejlesztésének lehetőségeit, jellemző módszereit.
Ismeri a vegyipari folyamatok speciális irányítási módjait, és azok alkalmazási területét
Képesség
Alkotóan képes alkalmazni a vegyészmérnöki szakterülethez kapcsolódó matematikai és természettudományos elméleti és gyakorlati ismereteket feladatai megoldása során.
Képes a folyamatok tervezése során döntéseket hozni, és azokat a döntéseket megindokolni, és megfelelő alapossággal leírni
Rendelkezik a színvonalas kutató-fejlesztő tevékenységhez szükséges manuális készségekkel.
Képes a folyamatokat kiválasztani egy megoldandó problémára alkalmazva
Képes a vegyészmérnöki, kémiai és kémiai technológiai területen alkalmazott elemzések és anyagvizsgálatok elvégzésére, értékelésére és dokumentálására, szükség esetén a vizsgálati módszerek továbbfejlesztésére, és új módszerek bevezetésére.
Képes szabályozási struktúrát javasolni, és ezen struktúra kidolgozásában aktívan részt-venni, és a csapatmunka részeseként javaslatokat tenni
Attitűd
Törekszik a fenntarthatóság, a biztonság, a környezetvédelem és energiahatékonyság követelményeinek érvényesítésére és másokkal való megismertetésére.
Fejleszti a folyamat-szemléletű probléma-megoldási képességét
Autonómia és felelősség
Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
Ipari probléma megoldásában részt kíván venni
Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság és környezetvédelem terén.
Felismeri a problémát, önállóan megoldási hipotézist állít fel
Utolsó módosítás: 2024-01-18 11:46:45
A további tárgyak adatlapjának kiválasztásához kattintson ide.