A tantárgy adatlapja ebben a tantervben:
Adatlapverzió:
Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem
Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar
Vegyészmérnöki mesterképzési szak nappali MSc

Tantárgyadatlap
és tantárgykövetelmények

Kémiai szimulációk

A tantárgy neve angolul: Chemical simulations

Tantárgy kódja Követelmény Kredit
BMEVESAM305 2+1+0/v 5

A tantárgyfelelős személy és tanszék:

Név:

Neptun kód

Beosztás:

Kar, tanszék (rövidítés)

Dr. Oláh Julianna

FEOP5B

Egy. docens

VBK, SzAKT

A tantárgy előadója:

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Höltzl Tibor

Tud. főmunkatárs

SzAKT,  HUN-REN-BME Számításvezérelte Kémia Kutatócsoport

Dr. Oláh Julianna

Egy. docens

Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:

B.Sc. alapismeretek

A tantárgy célkitűzése:

Hogyan tervezhetünk hatékonyan új anyagokat és folyamatokat, illetve hogyan érthetjük meg részletesen az anyagok felépítését és reaktivitását? Manapság a kémiai szimulációk nélkülözhetetlen szerepet játszanak a mérnöki munkában. A tárgy a modern, ipari fejlesztésben és akadémiai kutatásban is alkalmazott kémiai szimulációk hátterét és gyakorlatát mutatja be, melyek pl. gyógyszertervezésre, katalizátorok fejlesztésére, polimerek tulajdonságainak modellezésére, molekulák spektrumainak előrejelzésére és értelmezésére, valamint vegyipari reaktorok tervezésében alkalmazhatóak. A tárgy ismerteti a szükséges alap matematikai és fizikai hátteret, bemutatja a kvantumkémiai és erőtér alapú, folytonos, illetve gépi tanulásra épülő szimulációs módszereket. Az alkalmazás és a szemlélet elsajátítását bőséges példa- és gyakorlati anyag segíti.

 

A tantárgy tematikáját kidolgozta:

Név:

Beosztás:

Kar, tanszék (rövidítés)

Dr. Höltzl Tibor

Tud. főmunkatárs

VBK, SzAKT

Tanulási eredmények:

A tanulási eredmények között az adott szak Képzési és Kimeneti Követelményében [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] előírt tanulási eredmények szerepelnek kékkel. A jelen tantárgy ezekhez való hozzájárulása feketével szedett.

Tudás

Ismeri a vegyészmérnöki szakmához kapcsolódó matematikai, természettudományos (kémiai, fizikai) és műszaki elméletet és gyakorlatot.

Ismeri a vegyész-, környezet-, és biomérnöki szakma gyakorláshoz kapcsolódó szimulációs alapismereteket.

Átfogóan ismeri a vegyiparban és a kémiai technológiákban alkalmazott és előállított fontosabb anyagok tulajdonságait, alkalmazási területeit.

Ismeri a szimulációs módszerek elméleti hátterének alapjait.

Ismeri új anyagok és eljárások kifejlesztésének lehetőségeit, jellemző módszereit.

Ismeri a különböző méret- és időskálán lejátszódó jelenségek szimulációjára szolgáló legfontosabb módszereket.

Ismeri a kémiai és vegyipari rendszerek fenntarthatóságával, biztonságosságával és környezeti hatásaival kapcsolatos elveket, módszereket és gyakorlatot, munkahelyi, egészségvédelmi egészségfejlesztési ismereteket.

Ismeri a csatolt szimulációs technikákat és a gépi tanulás szimulációkban való alkalm-zásának alapjait.

Képesség

Alkotóan képes alkalmazni a vegyészmérnöki szakterülethez kapcsolódó matematikai és természettudományos elméleti és gyakorlati ismereteket feladatai megoldása során.

Képes felismerni, hogy mely kémiai és vegyészmérnöki problémák oldhatóak meg hatékonyan szimulációk segítségével.

Rendelkezik a színvonalas kutató-fejlesztő tevékenységhez szükséges manuális készségekkel.

Képes kiválasztani egy adott kémiai probléma szimulációjára alkalmas módszert.

Képes a vegyészmérnöki, kémiai és kémiai technológiai területen alkalmazott elemzések és anyagvizsgálatok elvégzésére, értékelésére és dokumentálására, szükség esetén a vizsgálati módszerek továbbfejlesztésére, és új módszerek bevezetésére.

Képek alapvető kémiai szimulációk elvégzésére.

Képes a vegyipari és kémiai technológiai folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, átfogó elemzésére, következtetések levonására.

Képes együttműködni a kapcsolt területek szakérőivel, egy kémiai vagy vegyészmérnöki probléma hatékony megoldására.

Képes eredeti ötletekkel és eredményekkel gazdagítani a vegyészmérnöki és kémiai szakterület tudásbázisát.

Képes a kémiai szimulációk jövőbeli új fejlesztéseit megérteni és alkalmazását elsajátítani.

Attitűd

Törekszik a fenntarthatóság, a biztonság, a környezetvédelem és energiahatékonyság követelményeinek érvényesítésére és másokkal való megismertetésére.

Fejleszti a kémiai és vegyészmérnöki problémamegoldó képességet, a hallgató alapvetően új, modellező szemléletet kap.

Autonómia és felelősség

Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.

Kémiai és vegyészmérnöki problémák megoldása során szimulációs módszerek segítségével önállóan és kezdeményezően lép fel. Önállóan képes tovább fejlődni ezen a területen.

Utolsó módosítás: 2023-11-16 12:30:24