Név: |
Neptun kód |
Beosztás: |
Kar, tanszék (rövidítés) |
Dr. Oláh Julianna |
FEOP5B |
Egy. docens |
VBK, SzAKT |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar |
Vegyészmérnöki mesterképzési szak nappali MSc |
Tantárgyadatlap
és tantárgykövetelmények
Kémiai szimulációk
A tantárgy neve angolul: Chemical simulations
Tantárgy kódja | Követelmény | Kredit |
BMEVESAM305 | 2+1+0/v | 5 |
A tantárgyfelelős személy és tanszék:
A tantárgy előadója:
Név: |
Beosztás: |
Tanszék, Int.: |
Dr. Höltzl Tibor |
Tud. főmunkatárs |
SzAKT, HUN-REN-BME Számításvezérelte Kémia Kutatócsoport |
Dr. Oláh Julianna |
Egy. docens |
Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
B.Sc. alapismeretek
A tantárgy célkitűzése:
Hogyan tervezhetünk hatékonyan új anyagokat és folyamatokat, illetve hogyan érthetjük meg részletesen az anyagok felépítését és reaktivitását? Manapság a kémiai szimulációk nélkülözhetetlen szerepet játszanak a mérnöki munkában. A tárgy a modern, ipari fejlesztésben és akadémiai kutatásban is alkalmazott kémiai szimulációk hátterét és gyakorlatát mutatja be, melyek pl. gyógyszertervezésre, katalizátorok fejlesztésére, polimerek tulajdonságainak modellezésére, molekulák spektrumainak előrejelzésére és értelmezésére, valamint vegyipari reaktorok tervezésében alkalmazhatóak. A tárgy ismerteti a szükséges alap matematikai és fizikai hátteret, bemutatja a kvantumkémiai és erőtér alapú, folytonos, illetve gépi tanulásra épülő szimulációs módszereket. Az alkalmazás és a szemlélet elsajátítását bőséges példa- és gyakorlati anyag segíti.
A tantárgy tematikáját kidolgozta:
Név: |
Beosztás: |
Kar, tanszék (rövidítés) |
Dr. Höltzl Tibor |
Tud. főmunkatárs |
VBK, SzAKT |
Tanulási eredmények:
A tanulási eredmények között az adott szak Képzési és Kimeneti Követelményében [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] előírt tanulási eredmények szerepelnek kékkel. A jelen tantárgy ezekhez való hozzájárulása feketével szedett.
Tudás
Ismeri a vegyészmérnöki szakmához kapcsolódó matematikai, természettudományos (kémiai, fizikai) és műszaki elméletet és gyakorlatot.
Ismeri a vegyész-, környezet-, és biomérnöki szakma gyakorláshoz kapcsolódó szimulációs alapismereteket.
Átfogóan ismeri a vegyiparban és a kémiai technológiákban alkalmazott és előállított fontosabb anyagok tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Ismeri a szimulációs módszerek elméleti hátterének alapjait.
Ismeri új anyagok és eljárások kifejlesztésének lehetőségeit, jellemző módszereit.
Ismeri a különböző méret- és időskálán lejátszódó jelenségek szimulációjára szolgáló legfontosabb módszereket.
Ismeri a kémiai és vegyipari rendszerek fenntarthatóságával, biztonságosságával és környezeti hatásaival kapcsolatos elveket, módszereket és gyakorlatot, munkahelyi, egészségvédelmi egészségfejlesztési ismereteket.
Ismeri a csatolt szimulációs technikákat és a gépi tanulás szimulációkban való alkalm-zásának alapjait.
Képesség
Alkotóan képes alkalmazni a vegyészmérnöki szakterülethez kapcsolódó matematikai és természettudományos elméleti és gyakorlati ismereteket feladatai megoldása során.
Képes felismerni, hogy mely kémiai és vegyészmérnöki problémák oldhatóak meg hatékonyan szimulációk segítségével.
Rendelkezik a színvonalas kutató-fejlesztő tevékenységhez szükséges manuális készségekkel.
Képes kiválasztani egy adott kémiai probléma szimulációjára alkalmas módszert.
Képes a vegyészmérnöki, kémiai és kémiai technológiai területen alkalmazott elemzések és anyagvizsgálatok elvégzésére, értékelésére és dokumentálására, szükség esetén a vizsgálati módszerek továbbfejlesztésére, és új módszerek bevezetésére.
Képek alapvető kémiai szimulációk elvégzésére.
Képes a vegyipari és kémiai technológiai folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, átfogó elemzésére, következtetések levonására.
Képes együttműködni a kapcsolt területek szakérőivel, egy kémiai vagy vegyészmérnöki probléma hatékony megoldására.
Képes eredeti ötletekkel és eredményekkel gazdagítani a vegyészmérnöki és kémiai szakterület tudásbázisát.
Képes a kémiai szimulációk jövőbeli új fejlesztéseit megérteni és alkalmazását elsajátítani.
Attitűd
Törekszik a fenntarthatóság, a biztonság, a környezetvédelem és energiahatékonyság követelményeinek érvényesítésére és másokkal való megismertetésére.
Fejleszti a kémiai és vegyészmérnöki problémamegoldó képességet, a hallgató alapvetően új, modellező szemléletet kap.
Autonómia és felelősség
Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
Kémiai és vegyészmérnöki problémák megoldása során szimulációs módszerek segítségével önállóan és kezdeményezően lép fel. Önállóan képes tovább fejlődni ezen a területen.
Utolsó módosítás: 2023-11-16 12:30:24
A további tárgyak adatlapjának kiválasztásához kattintson ide.